14.7.2020

Going Abroad: Loppusuora

Vaihtojakson viimeinen kuukausi lähti käyntiin kolmen päivän mittaisella reissulla Itävallan läpi, jota seurasi intensiivinen opiskeluviikko lopputenttejä varten.

Tenttiviikon jälkeen lähdimme juhlimaan opintojakson loppua Prahaan, ennen kuin ensimmäiset palaisivat kotimaihinsa.

Ensimmäisellä viikolla otimme vuokra-auton Grazista ja suuntasimme Kaprunin kylään. Ajomatkaa ensimmäiselle kohteelle oli 4 tuntia, jonka jälkeen jatkoimme jalan 2 tuntia suurelle patosillalle.

5 henkilöä seisoo Kaprunin patosillalla. Taustalla on vuoristoa ja järvi.
Kaprunin patosilta

Kaprunin jälkeen suuntasimme Krimmlin kylään, jossa sijaitsee yksi Itävallan hienoimmista vesiputouksista. Tosin matka Krimmliin otti uuden käänteen, kun paikallinen poliisipartio pysäytti automme ja sakotti, sillä turvavyö ei tuntunut olevan itsestäänselvyys kaikille autossa istuneille… Tästä huolimatta saavuimme vesiputoukselle, jossa pysähdyimme lyhyeksi aikaa, kunnes jatkoimme alppitietä Zell am Zillerin laaksoon ja sieltä Innsbruckiin.

Krimmlin vesiputous laskeutuu kallioilta jokeen metsäisessä maisemassa.
Krimmlin vesiputous

Seuraavana aamuna suuntasimme Olperer -vuoren juurelle, josta jatkoimme jalan vuoren rinteellä sijaitsevalle alppimökille. Mökillä nautimme lounasta ja kävimme kuuluisalla riippusillalla, joka tarjoaa hienot näkymät vuoren vieressä olevaan laaksoon. Kävelyn jälkeen olimme aivan loppu, mutta ajelimme miltein Italian rajalta Saksan rajalle Achen See -järvelle iltauinnille, ennen kuin palasimme Innsbruckiin. Innsbruckin päässä kävimme porukalla syömässä ja siirryimme illaksi pubiin.

Näkymä lumisille vuorten huipuille, jotka ovat osittain pilvien peitossa.
Näkymät Olpererin rinteeltä

Innsbruckista palattamme kaikki siirtyivät lopputenttien ja projektien pariin. Omalta osalta kaikki suunnitellut kurssit saatiin päätökseen, ja tätä lähdettiin juhlimaan Prahaan. Matkasimme pienellä porukalla Wienistä Prahaan bussilla, ja vietimme viikonlopun siellä. Vierailu kuuluisimmissa turistikohteissa sujui moitteitta, sillä turisteja ei ollut kovin paljoa, vaikka Euroopan sisäiset rajat olivatkin auki.

Etualalla kulkee ihmisiä, joiden siluetit erottuvat Prahan kaupunkimaisemaa ja vanhoja rakennuksia vasten.
Praha

Nyt on aika nauttia heinäkuusta matkustellen ja valokuvatessa, ennen kuin sanotaan hyvästit Itävallalle ja palataan Suomeen viimeistelemään opinnot.