Kannanotto: Oamkin kriisiviestintä ei ole nykyisellään riittävää

Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan OSAKOn mielestä Oamkin tulisi kriittisesti tarkastella kriisiviestintäänsä ja sen suunnitelmallisuutta.

Perjantaina 23.3. iltapäivällä Oamkin Teuvo Pakkalan kadun kampuksella oli käynnissä poliisioperaatio. Alueella epäiltiin olevan henkilö, joka piti hallussaan asetta.

Tilanteen ollessa päällä viestintä opiskelijoille ja henkilökunnalle ei ollut riittävää. Hätätilasta kuulutettiin Teuvo Pakkalan kadun kampuksella keskuskuulutusjärjestelmän kautta, mutta kuulutus ei kuulunut koko kampuksen alueella. Kuulutuksen tulisi olla sekä suomeksi että englanniksi, sillä kampuksella opiskelee paljon kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita ja vaihto-opiskelijoita. Asiasta laitettiin hätätiedote henkilökunnan intraan Heimoon ja opiskelijaintraan Oivaan klo 12.33.

– Opiskelijat ja henkilökunta eivät käytä intraa välttämättä edes päivittäin. Hätätilasta pitäisi pystyä tiedottamaan myös tekstiviestillä: esimerkiksi tuntien peruuttamisesta ilmoitetaan usein tekstiviestitse. Tieto kulkisi tällä tavalla heti kaikille oamkilaisille suoraan, OSAKOn hallituksen puheenjohtaja Anttijussi Ripaoja linjaa.

Kampuksella sisällä olleet opiskelijat ja henkilökunnan jäsenet olivat pimennossa tilanteen etenemisestä, sillä Oamk alkoi viestiä tapahtuman kulusta vasta ennen kahta iltapäivällä, jolloin tilanne oli jatkunut jo reilusti yli tunnin. Sen sijaan tilanteesta uutisoi hetki hetkeltä muun muassa Kaleva, Yle Oulu, Ilta-Sanomat, Iltalehti, MTV3 ja poliisi itse.

Huhut lähtevät liikkeelle heti, kun tilanteesta ei viestitä sieltä, mistä pitäisi. Ihmiset kampuksella olivat peloissaan, kun Oamkilla ei ollut selkeää viestintää tilanteen kulusta alusta alkaen, hallituksen varapuheenjohtaja Emma Salminen sanoo.

OSAKOn mielestä Oamkilla tulisi olla selkeä kriisiviestintäsuunnitelma, jota käytettäisiin vastaavanlaisissa tilanteissa. Lähtökohtaisesti viestinnän tulee olla kaksikielistä, sillä kansainvälisiä opiskelijoita on paljon. Kriisitilanteesta viestiminen ja tiedotusvälineiden kysymyksiin vastaaminen tulee keskittää vain yhdelle henkilölle, jotta viestintä olisi johdonmukaista. Tällä tavalla suojataan myös kriisin keskellä olevia tiedotusvälineiden kysymyksiltä.

– Toivomme, että Oamk ottaa palautteen vakavasti, ja kehittää kriisiviestintäänsä tulevaisuutta varten. Nyt onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä, Ripaoja toteaa.

Lisätietoja:

Anttijussi Ripaoja, hallituksen puheenjohtaja (anttijussi.ripaoja@osakoweb.fi)

Emma Salminen, hallituksen varapuheenjohtaja (emma.salminen@osakoweb.fi)

Ihanaa olla osakolainen!