YTHS ja AMK-opiskelijat – missä mennään?

Mikä YTHS-uudistus 2021? Keitä se koskee? Kuka lystin maksaa? Kokosimme pienen tietopaketin YTHS-kuvioiden etenemisestä ja nykytilanteesta.

Monen korvaan on varmasti kantautunut uutiset siitä, että YTHS:n palvelut laajentuvat myös ammattikorkeakouluopiskelijoille. Taustalla on laki korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta, joka astuu voimaan 1.1.2021. Tämä lakiuudistus tarkoittaa käytännössä sitä, että YTHS eli Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö huolehtii yliopisto-opiskelijoiden lisäksi myös ammattikorkeakouluopiskelijoiden perusterveydenhuollon palveluista vuoden 2021 alusta alkaen. Muutos tuplaa YTHS:n asiakasmäärän noin 270 000 opiskelijaan.

Laajentumista varten on tehty paljon työtä, ja valmistelut ovat olleet käynnissä jo hyvän tovin. Tämän vuoden aikana mm. hankitaan ja remontoidaan toimitiloja sekä rekrytoidaan henkilökuntaa. Tällä hetkellä YTHS:n uusi palveluverkko on Kelan hyväksyttävänä. Kela myös toimii jatkossa opiskeluterveydenhuollon tuottajana ja YTHS palveluiden järjestäjänä.

Tammikuusta 2021 alkaen YTHS:n palveluihin ovat oikeutettuja läsnäolevaksi ilmoittautuneet perustutkintoa tekevät korkeakouluopiskelijat, eli amk-, ja yliopisto-opiskelijat, ylempää amk-tutkintoa suorittavat sekä poliisiammattikorkeakoulun ja maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijat. Myös kansainväliset tutkinto-opiskelijat ovat palveluiden piirissä, mutta valitettavasti kansainväliset vaihto-opiskelijat eivät ole oikeutettuja YTHS:n palveluihin.

Maksupuoli puolestaan hoituu siten, että valtio maksaa kustannuksista 77 % ja loput 23 % jäävät opiskelijoille. Maksun perimisestä huolehtii Kela. Vuoden 2021 alusta alkaen Kela perii läsnäolevilta korkeakouluopiskelijoilta terveydenhoitomaksun, jonka määrä tulee vahvistumaan pian. Tästä tullaan viestimään opiskelijoille paremmin syksyllä.

Monien asioiden hoitaminen vaatii palvelupistekäynnin, mutta lisäksi on monia asioita, joita voi hoitaa myös etäyhteyden avulla suoraan verkossa. YTHS kehittääkin parhaillaan keskitettyjä palveluita sekä etä- ja verkkopalveluita pyrkien mahdollisimman laadukkaaseen ja sujuvaan asiointiin. Vaikka palveluita tulee olemaan saatavilla eri kanavien kautta ja yhteistyökumppanien kautta, opiskelijan ei itse tarvitse tietää, mitä palvelua tarjotaan milläkin tavalla. Opiskelija voi siis ottaa yhteyttä vain YTHSään, jossa ammattilaiset ohjaavat hänet oikeaan suuntaan.

Suomen opiskelijakuntien liiton SAMOKin hyvinvointipolitiikan asiantuntija Hannele Kirveskoski tiivistää YTHS-kuvioiden etenemistä ja nykytilannetta hyvin Twitter-ketjussaan. Lisätietoja voi lukea myös jatkuvasti päivittyvältä sivulta https://www.yths.fi/yths/yths-2021/. OSAKO seuraa uudistuksen etenemistä vuoden mittaan.

Askarruttaako YTHS? Onko sinulla kysyttävää muutoksista? Laita viestiä hallituksen varapuheenjohtajalle Sami Luukelalle sami.luukela@osakoweb.fi!

Yhteistyössä

Ihanaa olla osakolainen!